sobota, 15 sierpnia 2015

Pocztówka z wakacji - Split, czyli wokół starego miasta

Kolejna wyprawa śladem historii. W poszukiwaniu minionego czasu.  Po Dalmacji.

Split. Drugie co do wielkości miasto Chorwacji. Wtulone między dwa monumentalne masywy górskie - Mosor i Kozjak. Dawne Aspalathos, którego nazwa -  wkrótce po podbiciu przez wojska rzymskie w II wieku n.e. - zmieniona została na Spalatum. Słynny z niezwykłego pałacu Gaiusa Aureliusa Valeriusa Diocletianusa, cesarza panującego na wschodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego

Po godzinie jazdy wysiadamy z samochodu. Trudno zaczerpnąć powietrze. Jest naprawdę gorąco. Parkujemy samochód tuż obok nadmorskiego bulwaru, w południowo - wschodnim rogu starego miasta. Ruszamy. Zostawiamy za sobą nowoczesne przedmieścia Splitu, by zagłębić się w gmatwaninie wąskich uliczek starówki.

Przed nami wielki targ miejski. Zadziwiający kalejdoskop kolorów, smaków i zapachów. Mijamy stragany uginające się od koszy wypełnionych oliwkami, butelkami pełnymi gęstej oliwy, wielkimi słojami z miodami o bursztynowym kolorze, figami, olbrzymimi arbuzami...  Tuż za ostatnim straganem wznosi się wschodnia fasada cesarskiego pałacu. Mijamy bramę, symboliczne przejście między dwoma światami, między wczoraj a dziś.

Stajemy na środku obszernego perystylu stanowiącego serce cesarskiej siedziby. Aż trudno uwierzyć, że w czasach swojej świetności rezydencja Dioklecjana zajmowała blisko 30 tysięcy metrów kwadratowych !

Przyjmuje się, że pałac dał początek miastu -  dzięki stopniowemu wchłanianiu  i zasiedlaniu przez zwykłą ludność kolejnych części rezydencji cesarza.  Budowany sukcesywnie od 293 roku n.e.  na wzór obozu rzymskiego ( nic dziwnego, Dioklecjan był przecież zwykłym żołnierzem zanim za swe niebywałe zasługi został wybrany przez wojsko na cesarza ), otoczony murami obronnymi  -  tworzył czworokąt mierzący aż 180 x 120 metrów.

Teraz o rzymskim rodowodzie  - oprócz zabytkowych ruin - przypominają przebrani aktorzy  pozujący do zdjęć dla zgromadzonych turystów.

Zadzieramy wysoko głowy, żeby dokładnie obejrzeć każdy detal zjawiskowej kolumnady otaczającej z trzech stron prostokątny perystyl, wyciosane z białego kamienia posągi lwów pilnujących schodów, czarnego Sfinksa przywiezionego dla cesarza prosto z Egiptu.

Wchodzimy do katedry św. Dujama ( patrona miasta ), mieszczącej się w dawnym mauzoleum cesarza. Przez dłuższą chwilę  oglądamy rzeźbione drzwi oparte o mury świątyni, każde z 28 pól przedstawiających wybrane sceny z życia Jezusa. Wokół nas liczne kolumny, bogato zdobione kapitele, fryzy. Zachwycające swą prostotą i surowością kopułowe zwieńczenie katedry. Szkoda tylko, że we wnętrzu  nie wolno robić zdjęć !

Przez chwilę stoimy na środku perystylu. Liczne poduchy porozkładane na stopniach schodów okalających plac zapraszają do odpoczynku i podziwiania zabytkowych ruin. Próbuję wyobrazić sobie ten niesamowity klimat, jaki panuje tu w czasie letnich festiwali teatralnych. Schodzimy do podziemnych sal pałacu ( podrum ). Rozstawione stragany kompletnie nie pasują do zabytkowego perystylu i katedry.

Przechodzimy przez okrągły westybul, w którym odwiedzający cesarza goście oczekiwali na jego zgodę i aprobatę.

Mijamy świątynię Jowisza wzniesioną na polecenie cesarza -  by potwierdzić jego boskie pochodzenie -  i udajemy się w głąb miasta.

Krążymy w labiryncie uliczek starówki

Docieramy do  Placu Republiki zbudowanego na wzór placu Świętego Marka w Wenecji.  Skrzydła siedziby zajmuje urząd miejski, zaś północną stronę - teatr, który  w okresie letnim cieszy się dużym zainteresowaniem turystów ze względu na liczne spektakle wystawiane na świeżym powietrzu. Pomarańczowo - czerwony kolor fasady mocno odcina się od białego kamienia, który jest najpopularniejszym materiałem budulcowym w całej Dalmacji.

Fotografuję prokuracje zwieńczone głowami lwów weneckich, pustą  o tej porze restaurację.

Jeszcze tylko kilka ujęć nadbrzeża, łódek kołyszących się w marinie. Splitu nagrzanego mocnym, południowym słońcem.

Skuszeni zapachem lokalnych smakołyków kupujemy  drobne przekąski ...

... i  spory zapas łakoci...

Zmęczeni upałem chowamy się do samochodu. Czas wracać na Ciovo.

Pozdrawiam - M.

PS - W  1979 roku pałac Dioklecjana i otaczającą go starówkę wpisano na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Jeśli w czasie swoich wakacyjnych wędrówek zawitacie do Dalmacji, zajrzyjcie tam koniecznie ! Naprawdę warto.

**************

Tu można znaleźć relacje z moich poprzednich podróży po Chorwacji :

1. Kolejny już raz byliśmy w Chorwacji na początku czerwca, m.in. właśnie w Splicie (druga wizyta). Cudownie jest wrócić w te magiczne miejsca.
    Pięknie piszesz, jak zwykle zresztą :) I pięknie wyglądasz!
    Pozdrawiam i z niecierpliwością czekam na kolejną pocztówkę :)
    U.

1. My już czwarty raz z rzędu odwiedziliśmy Chorwację i - szczerze powiedziawszy - nie wyobrażam sobie innego miejsca na wakacyjny odpoczynek ;) W Splicie byliśmy już drugi raz ( to tylko 30 kilometrów od mojego ukochanego Trogiru !) i ... śmiało mogę powiedzieć, że czuję niedosyt, bo mam wrażenie, że nie widziałam jeszcze wszystkiego ;) W końcu trzeba mieć pretekst, żeby pojechać tam raz jeszcze ...
      Dziękuję za komplement, już się rumienię ;) Kolejna pocztówka ? - Dubrownik, wreszcie udało nam się tam pojechać ! Pozdrawiam - M.

2. Byłam chyba cztery lata temu i byłam zachwycona. Piękne, magiczne miasto, żałuję tylko, że nie miałam wtedy aparatu. Piękne zdjęcia Maszko, umiesz uchwycić to co warte uwagi :)
    Ściskam

1. Od chwili, kiedy pojechałam do Chorwacji pierwszy raz, wiedziałam, że przepadłam ;) - oprócz plaż i cudnego morza, jest co zwiedzać. Za każdym razem wracam z wakacji z 1550-2000 zdjęć, więc aparat to numer jeden na mojej liście rzeczy do spakowania ;). Buziaki - M.

3. Widać, że były to wspaniałe wakacje...pełne wrażeń, nowych smaków, pięknych miejsc...
    cudnie!!
    uściski ślę

1. Uwielbiam taką wakacyjną włóczęgę - z nowymi smakami, nowymi ludźmi i pięknymi miejscami właśnie ;) Wtedy odpoczywam i ładuję akumulatory :) Pozdrawiam serdecznie - M.

4. Dziękuję za piękną wycieczkę po Splicie - uwielbiam ten skwar na wyjazdach, klimat niepowtarzalnych starówek, błękit wody i wszystko to, co sprawia, że wakacje są wyjątkowe... Byliśmy kiedyś bardzo blisko, w Trogirze i na Ciovo, ale niestety do Splitu nie dotarliśmy. Teraz widzę, że warto się tam wybrać. Pozdrawiam :)

1. Ciovo ? To nasza stała miejscówka, zatoka Mawarsztica, Okrug Gornij ! Jeśli chodzi o Trogir, to moja największa chorwacka fascynacja - wakacje bez Trogiru, to wakacje stracone ;) Najbardziej lubię wieczorne wyprawy statkiem z mariny tuż przy Copacabanie ;) Byłyśmy w tych samych miejscach !
      Pozdrawiam - M.

5. Piękna pamiątka z wakacji :-)

1. I fantastyczne przeżycia, doświadczenia, emocje. Naprawdę warto się wybrać do Chorwacji, bo to 100% satysfakcja ! Pozdrawiam - M.

6. Dziękuję za cudowny wakacyjny spacerek i ładne zdjęcia....Pozdrawiam pa....

1. Ula, cała przyjemność po mojej stronie ;) Cieszę się, że chciałaś mi towarzyszyć :) Pozdrawiam - M.

7. :-) aż czuć żar z tych zdjeć
    Pięknie

1. Faktycznie, było potwornie gorąco ;) Pozdrawiam - M.

8. Chorwackie miasta maja w sobie ten czar, rzeczywiście można się przenieść do odległych czasów. Split i Dubrownik zwiedzaliśmy 5 lat temu, kiedy to pierwszy raz zawitaliśmy do Dalmacji. Aż miło powrócić wspomnieniami do tamtych chwil. Twoje relacje są niczym "Pieprz i Wanilia". Czytając Ciebie mam ochotę na Wiedeń i Pragę. Szkoda, że następne wakacje dopiero za rok, a i jesień czuje się w powietrzu. Ja jeszcze nie mogę ogarnąć naszych zdjęć, zwiedziliśmy najważniejsze miejsca w antycznej Grecji, było rewelacyjnie!
    Pozdrawiam cieplutko-D.
    PS. Martynko, ale fajna z Ciebie Babeczka!!! Zazdroszczę Ci tych loków-są przepiękne...

1. W Splicie byliśmy już drugi raz ( pierwszy raz dwa lata temu ) i nie żałuję decyzji o powtórnej wycieczce :) Wyobraź sobie, że skusiliśmy się również na Dubrownik ! Z Ciovo to ponad 250 km, jechaliśmy 4 godziny w jedną stronę ( niestety, autostrady do Dubrownika jeszcze nie ma, więc część trasy jechaliśmy zwykłymi drogami + korek na granicy z Bośnią i Hercegowiną - no i się wydłużyło... ). Relacja już niebawem ;) "Pieprz i Wanilia" ? - dziękuję za wspaniały komplement, te programy mają klasę !
      Jeśli chodzi o Wiedeń, to polecam z czystym sumieniem, to miasto ma magię ! Zazdroszczę Ci tej Grecji, bo musiało być cudnie. Marzy mi się wakacyjna włóczęga po Grecji, ale jak czytam o problemach na Kos, to nie mam odwagi :/
      Dzięki za cudne komplementy, czerwienię się, serio ! Lubię tą moją niepokorną fryzurę, choć wymaga sporo zachodu i pracy. Na szczęście nie wiem, co to salon fryzjerski - kręcą się same, a nałożenie farby to nie problem ( czy wiesz, że kiedyś byłam naturalną jasną blondynką i zaczęłam farbować włosy ?! A teraz trudno to odkręcić... :/ ). Buziaki - M.

9. Odpowiedzi
    1. Większość chorwackich miasteczek ma niesamowity urok i niepowtarzalny klimat - dlatego tak chętnie tam wracam :) Pozdrawiam M.

10. alez tam pięknie :) mam nadzieje ze uda mi sie tam wybrac w prezyszłe wakacje :)

1. Wybierz się koniecznie, naprawdę warto ! Pozdrawiam - M.

11. Great post !!I like your blog , I stay as a follower , I invite you to visit my blog, I hope you like it and stay in touch!!!kiss

12. Nigdy nie byłam w Chorwacji, ale niezmiennie słyszę od znajomych o jej urodzie i uroku ( ciągle ponoć ma się ochotę tam wracać ). Piękne zdjęcia, dzięki Tobie poczułam się jakbym tam była :-) Ściśkam

1. Kamila, znajomi mają rację, to prawdziwy raj na ziemi. Jeśli będziesz mieć taką okazję, skuś się, nie będziesz żałować ! Pozdrawiam serdecznie - M.

13. Świetne zdjęcia, uwielbiam Chorwację. Pozdrawiam :)

1. To moje małe uzależnienie, z którym wcale nie zamierzam walczyć ;) Pozdrawiam - M.

14. Wspaniała podróż - moje marzenie...a Ty wyglądasz bosko Czarnulko:-)

1. He, he ... rumienię się :D
      Lussi, marzenia na szczęście maja to do siebie, że się spełniają. Jeśli nadarzy Ci się taka okazja, jedź ! Na pewno nie będziesz żałować ! Pozdrawiam serdecznie - zarumieniona M. ;)

15. Odpowiedzi
    1. Kolory w Chorwacji urzekły mnie najbardziej - spłowiałe, wypalone słońcem mury + mocno niebieskie morze, niebo, bajecznie kolorowe rośliny. Cudo :) Pozdrawiam - M.

16. MAsz wspaniałe wakacje....podróże, klimaty, architektura,kultura wszystko niezwykle interesujące...wspaniałę zdjęcia i kiedyś wspomnienia:) pozdrawiam Bea

1. To chyba dlatego, że nie należę do gatunku kobiet uwielbiających plażowanie ;) Serio, męczy mnie to na dłuższą metę, dlatego staramy się przy okazji zwiedzić jak najwięcej. Tym bardziej, że wyjazd do Chorwacji wyłącznie na plażę, to dla mnie wyjazd stracony - to jest naprawdę bardzo fascynujący kraj ! Staram się z każdego wyjazdu wynieść jak najwięcej, stąd ciągłe "podglądanie" ludzi, zaglądanie w różne miejsca, smakowanie nowości. Dopiero wtedy zdjęcia "pozowane i z rodziną w tle" nabierają sensu, bo w pełni oddają klimat odwiedzanych miejsc. Pozdrawiam serdecznie - M.

17. Szczęściara z Ciebie,mozesz podziwiac takie wspaniałe widoki.

1. Świadomie wybraliśmy możliwość spędzania wakacji tam, gdzie pogoda jest gwarantowana i jest mnóstwo atrakcji turystycznych ( dla mnie - starocie, mury ). Jeśli chodzi o koszty, to różnica w porównaniu z polskim morzem nie jest taka duża. Warto ! Pozdrawiam - M.

18. Jak pięknie czytać i oglądać taką świetną relację! Super! Bardzo mi się podoba u Ciebie:))) Pozdrawiam

19. Wspaniała fotorelacja. Nigdy tam nie byłam. Trochę przeraża mnie długa jazda samochodem. Niedawno mój syn pojechał tam z Młodą Parą na sesję ślubną. Zdjęcia rewelacyjne. Dziękuję za odwiedziny u mnie, jak widzisz, zostaję z przyjemnością:-)

1. Chorwacja warta jest wszystkiego ! Podróż samochodem zajmuje nam 2 dni ( to aż 1300km ), ale rozkładamy ją zawsze na dwa dni z noclegiem w jakimś atrakcyjnym miejscu. Dzięki temu zwiedziliśmy już Budapeszt, dwa razy byliśmy w Wiedniu i dwukrotnie w Wenecji. No i Plitwickie Jeziora. Na miejscu samochód bardzo się przydaje, bo Chorwacja jest niezwykle atrakcyjnym miejscem ! Naprawdę warto się tam wybrać !
      Dziękuję za wizytę :) Fajnie, że jesteś :D Pozdrawiam - M.

20. O tak Chorwacja jest przepiękna, też w tamtym roku ją odwiedziłam, oczywiście Split również zaliczony:)) Cudowne miejsce, jak do tej pory nie widziałam piękniejszego miasta. Mam pytanie - czy widzieliście Split nocą? Jest cudownie tam wszystko podświetlone i wygląda chyba piękniej niż za dnia:)
    Pozdrawiam Małgorzata z iloveshabb.blogspot.com

21. piękna wycieczka!lata temu tam byłam, i to parę razy, ale najlepiej było właśnie samochodem!!!!cudowne miejsca o ciekawej historii!i niezłe jedzenie:)))pozdrawiam

22. Tam nie dotarłam, ale widzę po Twojej relacji, że muszę to nadrobić. Generalnie zakochałam się w Bałkanach i przyszły rok będzie też pod tym znakiem.

23. W Splicie byliśmy dwukrotnie i do tej pory nie udało nam się wszystkiego zwiedzić. Stare miasto jest niezwykle piękne. Na https://dalmacja.pl/ czytaliśmy o Hvar i też chcemy się tam wybrać.